Popular Posts

Tuesday, March 20, 2012

Hidup Di Alam Dunia

Di alam yang Dunia yang diciptakan Allah SWT berupa banyak jenis manusia yang tercipta..Namun hanya ada dua jenis sahaja mausia di dunia...Yang pertama...manusia yang memenuhkan diri mereka dengan perkara yang dilarang dan menghitamkan hati mereka sambil berpura-pura warak di depan manusia sekeliling dan Allah...Yang kedua....manusia yang berusaha mencari sepenuh-penuhnya ilmu pengetahuan dan mengsucikan hati mereka dengan ilmu dan kebanyakan mereka ini dianggap jahil dalam kalangan manusia namun cuba dan berusaha mencari ilmu pengetahuan untuk memperbaiki diri sendiri...

Dikalanganku terdapat juga jenis manusia yang menyangka manusia lain tidak mengerti...aku terdiam dan cuba merasakan segala apa yang berlaku sebenarnya...di sekelilingku ini...Aku sendiri tertanya-tanya apakah harus wujud 2 golongan manusia itu...sering berbalah dan semuanya ingin menang.?Kenapa ia harus berlaku? Benarkah dunia bakal menemui hujungnya.....aku terdiam sekali lagi dalam bingung....

Aku sendiri menhitung nasib aku yang jahil hidup di dunia....ada yang riak...ada yang jahil sepertiku..ada yang sering membuat zina...ada yang ingin mengsucikan diri...ada yang hina....ada yang terus mencuba....ada yang terusan hidup di kancah maksiat..ada juga yang terpaksa...aku termenung melihat fenomena yang berlaku disekililing ku...

Apakah ini sebenarnya realiti kehidupan yang harus ditempuhi....aku mengusap kepalaku....berasa sedih dan aku ingin mencari di manakah insan yang sempurna sifatnya..ahklaknya untuk aku lebih mendalami islam yang selam ini menjadi peganganku

No comments:

Post a Comment